piątek, 15 czerwca 2018

FT-817ND wymiana enkodera SEL cz. 1

Mamy 15 dzień czerwca, na Mistrzostwach Świata grają Portugalia z Hiszpanią, a mi się zachciało wymienić enkoder w moim FT-817ND. Od pewnego czasu miałem duży problem z pokrętłem odpowiedzialnym za wybór pozycji w menu, RIT itp. Pokrętło ma opis na obudowie SEL. Parę tygodni temu kupiłem takie na platformie zakupowej ebay. Z informacji jakie posiadam jest również dostępne u Polskich dystrybutorów sprzętu YAESU.
Od  czego zaczynamy?
Oczywiście demontaż obudowy. Następnie odpinamy taśmę wyświetlacza od płyty części radiowej. Następnie demontujemy panel przedni, wyciągamy pokrętła i odkręcamy śruby mocujące pokrętła VFO i VOL.


Po tych zabiegach rozpoczynamy oddzielanie płytki z wyświetlaczem i CPU od obudowy plastikowej przedniego panelu. Należy to zrobić z pewną dozą delikatności oraz pewności. Nie robimy niczego na siłę, ale musimy użyć z wyczuciem pewnej siły przy wyjmowaniu płytki. 
U mnie jakoś to się udało :P)








Następnie lokalizujemy piny do rozlutowania i przystępujemy do odlutowania enkodera. Do tego celu używam taśmy miedzianej nasączoną pastą lutownicza. Rozgrzewam pole lutownicze przytykając taśmę i lutownicę o tem. ok. 350 st. Celsjusza. Taśma bardzo ładnie zbiera roztopiona cynę. Taką operację wykonujemy do skutku, czyli do momentu usunięcia cyny z połączeń lutowanych jak na zdjęciach poniżej.







Po zabiegach wylutu pozostaje na płytce dużo pasty lutowniczej, przed wlutowaniem przemywam pola lutownicze i sąsiednie płynem do mycia płytek. Ja używam takiego i szpatułek do czyszczenia uszu:
Przy wykonywaniu płytek własnoręcznie używam zwykłego acetonu, ale dla zachowania bezpieczeństwa zastosowałem taki oto płyn. Nie jest to żadna reklama po prostu kiedyś kupiłem i się przewracał po półkach:)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz